Nie ma nowoczesnego lotnictwa bez nowoczesnych silników samolotowych. To właśnie one są najbardziej wymagającymi i najdroższymi elementami statków powietrznych. Prace nad silnikami lotniczymi prowadzić mogą wyłącznie najbardziej zaawansowane technologicznie przedsiębiorstwa. Co bardzo ważne, wśród nich znajduje się również kilka polskich firm.
Siła przemysłu lotniczego
Choć lotnictwo jest branżą stosunkowo młodą, jest też jednocześnie jedną z najnowocześniejszych i najbardziej zaawansowanych technicznie gałęzi przemysłowych. Będąca mniej więcej w tym samym wieku branża motoryzacyjna, choć niewątpliwie poczyniła spore postępy od momentu, gdy pierwszy samochód zjechał z linii produkcyjnej, w porównaniu z lotnictwem wydaje się być wręcz zacofana. Wpływ na to ma cały szereg czynników, w tym m. in. ilość środków przeznaczonych na rozwój i tworzenie nowych rozwiązań.
Nowoczesne silniki samolotowe zdają się być przykładami prawdziwie kosmicznej technologii, zwłaszcza gdy zestawimy je nawet z najnowocześniejszymi jednostkami napędzającymi samochody osobowe czy inne. Stopień zaawansowania technologicznego, gdy chodzi o same tylko silniki samolotowe, jest tak duży, iż prace nad nimi mogą prowadzić jedynie wybrane przedsiębiorstwa, zatrudniające najlepszych inżynierów z całego świata. Dla polskich fanów lotnictwa z całą pewnością ważny jest fakt, iż część tych właśnie supernowoczesnych silników jest współprojektowana i współtworzona również w naszym kraju. Jakiego rodzaju są to silniki?
Silniki samolotowe tworzone w Polsce
Choć przemysł lotniczy w Polsce sięga poza słynną, podkarpacką Dolinę Lotniczą, przegląd projektantów i producentów silników lotniczych w naszym kraju warto rozpocząć właśnie od tego klastra przemysłowego. W skład Doliny Lotniczej wchodzi wiele firm działających na rzecz branży lotniczej, jednak chyba najbardziej znaną i renomowaną jest przedsiębiorstwo Pratt & Whitney Rzeszów SA. To właśnie tam powstają lub są poddawane remontom silniki i przekładnie lotnicze do napędu znanych doskonale śmigłowców W-3A Sokół, mniej popularnych Mi-2 Kania czy łatwo rozpoznawalnych An-28/M-28 Bryza.
Bardzo ważnym punktem na mapie producentów silników samolotowych jest również Kalisz i tamtejszy zakład należący do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Właśnie w Kaliszu trwają obecnie prace nad niezwykle nowoczesnym silnikiem spalinowym przeznaczonym do lekkich samolotów załogowych oraz do tzw. bezzałogowców. Zdaniem przedstawicieli firmy, opracowanie tej nowej konstrukcji pozwoli osiągnąć polskiemu przemysłowi lotniczemu znacznie wyższy poziom konkurencyjności.
Omawiając miejsca ważne dla polskiego przemysłu lotniczego, nie można nie wspomnieć również o Warszawie. W stolicy naszego kraju mieści się kilka firm współtworzących projekty silników samolotowych najwyższej klasy. To właśnie m. in. w tym mieście pracują inżynierowie współodpowiedzialni za projekt niezwykle zaawansowanego technologicznie silnika turboodrzutowego montowanego obecnie w ok. 90 rodzajach samolotów na całym świecie, tworzących floty powietrzne krajowych przewoźników oraz latających w segmencie Business i General Aviation (BGA).